Den grundläggande tanken är att vi påverkas av allt runtomkring oss – färger, former, material, möblering och energifält. Genom Feng Shui kan vi få hjälp att förstå hur vi påverkas av vårt hem, vår arbetsplats, men också av naturen och de närliggande omgivningarna.
När det finns för många saker, färger och former i vår närhet konkurrerar de ut varandra. Alla yttre intryck i vår miljö skapar impulser och ger oss budskap som sätter ingång våra tankar och lustar till olika saker. Genom att medvetat använda den här kunskapen skapar man förutsättningar för att på ett enkelt sätt uppnå sina mål. Praktiska exempel kan vara:
- Med rätt färger och material kan man balansera upp ett rum så det känns mer välkomnande.
- Vi kan skapa trygghet genom att placera skrivbordet eller sängen i kraftposition, med uppsikt över rummet och med vägg bakom oss som stöd.
- Genom att sätta symboler i vårt hem eller på vår arbetsplats, kan vi ständigt påminnas om vad vi behöver förändra i våra liv och därmed ta ett första steg till förbättring.
Feng Shui utgör även ett betydelsefullt inslag hos företag i världen. I Asien betraktas Feng Shui som ett väsentligt inslag i det dagliga livet och affärsmän i Hong Kong, Singapore och Malaysia är flitiga användare. I västvärlden vinner Feng Shui mark överallt. Stora bolag som använder sig av den österländska läran är Britsh Airways, Disney Corporation, Hewlett Packard, Body Shop, Wallstreet Journal, Oprah Winfrey och Donald Trump.
Feng Shui handlar om enkelhet i livet utan att för den skull vara minimalistisk. Att samspelet mellan den yttre miljön och den inre känslan ger ett ökat välbefinnande. Huvudtanken med en vacker miljö är inte stilen, utan balansen mellan människan och dess omgivning.